OS ALQUERQUES DE 9 DE AS TORRES.



O alquerque é un xogo que recóllese no famoso libro dos xogos, encargado por Afonso X O Sabio a mediados do s. XIII, onde figuran as súas regras. Aínda que podemos datar o taboleiro en época medieval, entre os s. IX e XIII, cómpre destacar a súa presenza en numerosos conxuntos arqueolóxicos xa en época romana.

En Galiza atopamos modelos semellantes noutros castelos ou torres medievais, case todos en estado ruinoso, como o de Monte Lobeira (Vilanova de Arousa), Casaldourado (Pontevedra), Esteiro ou da Laxe (Outes – Muros), Lobarzán (Oimbra), Raíña Loba (Os Blancos), Rocha Vella (Santiago de Compostela), Monte Castelo (Nigrán), etc. 

Destacar que alquerques de 9 en Galiza apenas chegan a unha ducia.

NO ENTORNO DE AS TORRES HAI DOUS.

O primeiro descuberto polo Colectivo A Rula no 2018.
Alquerque Nº1 no 2018.


Alquerque Nº1, intentouse salvalo mediante recollida de firmas e escritos a Patrimonio para protexelo das pisadas dos visitantes e as mareas diarias. Desafortunadamente, cá Vikinga hai liñas que desapareceron.
Fotografía feita ó día seguinte da Vikinga 2022.

O segundo descuberto por Vanesa Pérez Lorenzo no 2022.

Alquerque Nº2 a 25 metros da capela.

Non se descarta que aparezcan máis.

Estes gravados, a maioría xa catalogados (os de As Torres desafortunadamente seguen sen estalo), testemuñan un aspecto pouco estudado na historia destas emblemáticas construcións como é a vida cotián nun castelo medieval, tamén había tempo para o lecer.

O alquerque de 9 é un xogo de estratexia abstracto de mesa para dous xogadores que foi xogado o longo da historia con distintos nomes, xogo do MUIÑO, Danza dos Nove homes ou Os nove homes de Morris.

O taboleiro.

Nas imaxes explica un pouco a dinámica do xogo para entendelo un pouco mellor.

OBXECTIVO DO XOGO?

Cada xogador ten 9 fichas, que se moven polo taboleiro entre as 24 interseccións ou cruces de líneas. O obxectivo é facer muiños (lineas horizontais o verticais de 3 fichas, nunca diagonais, O 3 EN RAIA DE TODA A VIDA ) e desta maneira ir quitán fichas o oponente ata deixalo con menos de 3 pezas ou sin posibilidade de facer ningún movemento.

CÓMO SE EMPEZA?

Taboleiro vacío. Os xogadores turnanse para ir colocando as súas pezas nas interseccións (cruces de líneas) vacías. Se un xogador é capaz de formar unha fila de 3 pezas o longo dunha línea do taboleiro, ten un "muiño" e pode eliminar unha das pezas do seu oponente no taboleiro. Os xogadores deben eliminar calquera outra peza antes de eliminar unha peza dun muiño formado. Unha vez que as 18 pezas foron colocadas, os xogadores turnaranse movendo.

Cada xogador ten 9 fichas.
Vaise poñendo as fichas de un en un ata intentar facer un muiño (3 en raia).
Cando iso conseguese (caso do xogador azul) este pode quitarlle unha peza ó vermello (elixe por exemplo a sinalada pola frecha rosa, esta peza eliminase e non se recupera).

Queda así o xogo cá peza da frecha rosa retirada.


O xogador azul consegue outro muiño, quitalle outra peza ó xogador vermello (frecha rosa).
No caso de que o xogador vermello tivera un muiño, o xogador azul non pode retirar ningunha desas pezas.


Seguimos xogando ata colocar todas as fichas.

CÓMO SE MOVEN AS PEZAS?

Unha vez que os xogadores puxeron todas súas fichas no taboleiro, empeza o xogo, e para moverse, o xogador ten que deslizar unha das súas pezas o longo dunha línea do taboleiro e a unha intersección vacía contigúa. Non se poden dar saltos, solo se pode mover a través das líneas debuxadas. Se non pode facelo porque non hai ningunha intersección vacía próxima a él, PERDEU O XOGO. O igual que na etapa de colocación, un xogador que coloca tres pezas en línea no taboleiro ten unha línea de muiño e por tanto adquire o poder de eliminar unha das pezas do seu opoñente, a que escolla libremente evitando a extracción de pezas que formen parte dos muiños xa feitos, sempre que teña outras fichas dispoñibles. As pezas quitadas non podén ser colocadas de novo. Desta forma vanse eliminando fichas do taboleiro. Poden moverse fichas que formen parte dun muiño, pero no seguinte turno o xogador non podrá regresalo o mesmo sitio para volver formar de novo un muiño. Antes tendrá que mover outra ficha, a menos que non lle queden máis fichas.

Con todas as pezas no taboleiro (recordar que o xogador vermello ten dúas menos porque o xogador azul retiroullas), toca moverse polo taboleiro. Neste caso imos mover a peza azul sinalada pola frecha rosa que só pode moverse polas liñas continuas ( fichas rosas).
O xogo remata cun xogador con só dúas fichas ou o xogador que non pode moverser polas liñas (non se pode dar saltos, nin facer molinos en diagonais).


FOLLETO INFORMATIVO DOS ALQUERQUES


Folleto repartido na Vikinga 2022.



Folleto repartido na Vikinga 2022.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

A RODA DE CATOIRA

OS CASCOS CON CORNOS DA ROMERÍA VIKINGA DE CATOIRA

A MOZA XITANA DE CATOIRA