ESCULTURA FUNERARIA NA IGREXA DE SANTA BAIA DE OESTE. OESTE.

 Na igrexa de Santa Baia de Oeste atopase a Capela Pereira onde unha fermosa escultura funeraria recorda ó seu fundador Jacome de Silva y Escudero, do que o seu primeiro apelido é Sixirey.

A igrexa parroquial de Santa Olalla ou Santa Baia de Oeste é templo con planta de nave única, cuberta con bóveda de medio canon con lunetos (fendidura en forma de media lúa producida por outra bóveda máis pequena que penetra nela) e arcos faixóns de reforzo (elemento estrutural que forma parte da bóveda de cañón e serve para reforzala. É parecido a un costillar que “faja” dita bóveda fortalecéndoa); a capela maior é de planta rectangular, máis estreita que a nave e cóbrese con bóveda de crucería (transmite o peso ós pilares).
No lado norte da nave ábrese a Capela da Nosa Señora do O, capela funeraria do SXVI; o prebisterio (espazo que precede ó altar maior) ten adherida á sancristía, tamén no seu lado setentrional.
A capela foi construída por un capitán, pertencía a unha casa soarega sita nas inmediacións da igrexa, actualmente chamada “Casa de Pereira” que na súa fachada ten un escudo case igual ó do sepulcro.
A capela cóbrese con bóveda de crucería e na súa clave (peza central da bóveda) labrouse un sol. No van que se abre sobre o sarcófago pétreo recórtase a imaxe da Virxen do O, titular da capela, e sobre esta labrouse un relevo cá escea de Santa Ana e a Virxe. A lectura iconolóxica deste espazo sepulcral parece remitir á idea da salvación por medio da devoción á María; se no espazo funerario propiamente dito, imaxe do mundo perecedoiro, aluma o astro rei na bóveda, María aparece envolta en luz – física e simbólica-, custodiando o eterno descanso do defunto e ofrecéndolle a esperanza da resurrección.
Na parede do fondo ábrese unha pequena fiestra cá imaxe dun cáliz acompañado de viña e millo (¿?), coroado polo que parece ser unha ostia sagrada.
O sepulcro do fundador está nun arcosolio (oco nun arco que empregase como sepulcro), cá imaxe armada do xacente, a súa cabeza apoiada sobre a man dereita, case semellando que dorme, a espada sobre o peito, suxeita ca man esquerda, e un lebrel ós seus pes como sinal de fidelidade.
O elmo levanta a viseira para que se vexa o óvalo do rostro. A escultura ten a inscrición:
AQVI IAZ IACOME DE SIXIREY ESCUDERO
Sen embargo, outra lectura de epígrafe interpretou de modo distinto o nome do defunto: AQVI IAZE JACOME DE SILVA Y ESCUDERO
Baixo o que parece o escudo cás armas do finado: unha ponte con tres arcos sobre a que se ergue un castelo con tres torres, con arbustos saíndo das ventás da torre principal, parecendo semellar ruína. O castelo podería se-la fortaleza de Oeste, cá súa torre central máis destacada; a representación da cruz , de brazos iguais, ensanchados nos extremos, é de tradición asturiana, o que podería significar un novo vínculo co castelo próximo.
Esta capela acollía a unha veintena de feligreses, pero a comezos do 1900 a poboación chegou ó medio millar polo que o 20 de xullo do 1909 comezan a construción da igrexa para darlle cabida, rematando as obras o 16 de xullo do 1911.
TOPONIMIA:
IGREXA DE OESTE
Os haxiotopónimos ou nomes de lugar relativos aos santos e aos cultos relixiosos son moi comúns na toponimia, dada a enorme presenza da relixión na cultura tradicional. Algúns dos topónimos que conteñen os adxectivos santo e santa xa os tratamos noutros apartados. San Xoán (<latín SANCTU IOHANNE) é nome dunha área de arboredo en Abalo, e Samartiño ou San Martiño (<SANCTU MARTINU) o dunhas terras del labor en Oeste, máis non coñecemos a motivación concreta que deu eses nomes a eses lugares. San Miguel, San Pedro e Santa Baia son denominacións da igrexa ou capela correspondente á advocación parroquial, e ás veces aplícase ó nome do santo a herdades ou lugares relacionados coa igrexa ou coa propiedade parroquial: A FONTE DE SAN PEDRO en Dimo, A IGREXA DE SANTA BAIA, O MUIÑO DE SANTA BAIA e O ADRO DE SANTA BAIA en Oeste, etc. Adro é a forma galega correspondente ó latín ATRIUM, e está presenta tamén no topónimo O ADRO DE CATOIRA.

Texto extraído:
Catoira chave e selo de Galicia, Concello de Catoira.
Oeste, cen anos de historias, Pepe Castaño Dios.
100 anos da Igrexa de Santa Baia, Concello de Catoira.
Toponimia de Catoira, Gonzalo Navaza
https://galiciapuebloapueblo.blogspot.com/2020/11/santa-baia-de-oeste-catoira.html
http://haiqueterghanas.blogspot.com/2015/05/conecendo-o-patrimonio-de-catoira.html

Capela Pereira.

Estatua funeraria do fundador da capela presentado armado.

Imaxe de Santa Ana e a Virxen cá vidreira encima.

Imaxe Santa Ana e a Virxen, parece remitir á idea da salvación por medio da devoción á María.

Vidreira.

Inscrición:
AQVI IAZ IACOME DE SIXIREY ESCUDERO
Sen embargo, outra lectura de epígrafe interpretou de modo distinto o nome do defunto: AQVI IAZE JACOME DE SILVA Y ESCUDERO.

 O que parece o escudo cás armas do finado: unha ponte con tres arcos sobre a que se ergue un castelo con tres torres, con arbustos saíndo das ventás da torre principal, parecendo semellar ruína. O castelo podería se-la fortaleza de Oeste, cá súa torre central máis destacada; a representación da cruz , de brazos iguais, ensanchados nos extremos, é de tradición asturiana, o que podería significar un novo vínculo co castelo próximo.

O elmo levanta a viseira para que se vexa o óvalo do rostro, a súa cabeza apoiada sobre a man dereita, case semellando que dorme.

A espada sobre o peito, suxeita cá man esquerda.

Un can (lebrel) ós pés do fundador como sinal de fidelidade.

Sol labrado na clave.

Bóveda de medio cañón con lunetos e arcos faixóns de reforzo, e clave na que labrouse un sol.

Placa da “inaguración” da Igrexa.

Retablo da Sacristia cá imaxe da Virxe da O.

Fachada da Casa Pereira có escudo.

Escudo da Casa Pereira.



Comentarios

Publicacións populares deste blog

A RODA DE CATOIRA

OS CASCOS CON CORNOS DA ROMERÍA VIKINGA DE CATOIRA

A MOZA XITANA DE CATOIRA